Ge-woonjans
haken, DIY en natuurlijk verven

Boerenbed Hoeve Waterschap

Na een drukke periode van werk, pakten we de auto in en reden we richting Friesland om daar de meivakantie te vieren. Het landschap werd steeds weidser en we werden omringt door overal watertjes.
Na nog geen uurtje rijden zagen we al tenten in het landschap opdoemen en kwamen we aan bij Hoeve Waterschap. We werden vriendelijk onthaalt door Crista en Gert en naar ons verblijf gebracht.  Een heuse glamping-tent, mooi gelegen aan de rand van het terrein met uitzicht op de koeien en de vaart erachter.

Wat een prachtig paradijsje! Omringt door groen, knotwilgen en kleine slootjes is er op iedere plek veel privacy. In de tent is een keukenblok met koud stromend water, een houtkachel (ook om op te koken) een bankje en een ruime eettafel, een toilet en 2 slaapvertrekken; één met een tweepersoonsbed en één met een stapelbed voor Melle en Tigo. Len had een heerlijk beschut slaapplekje in de bedstee. Voor de tent stond een picknicktafel, direct grenzend aan de koeienwei. En we boekten heel luxe een hottub bij de tent. De douche was naast de tent in een houten hokje, maar er zijn ook tenten te boeken waarbij de douche in de tent is. Er is geen stroom in de tent; je verlicht de tent met olielampen en kaarsen, heel romantisch.

Er heerst een fijne ontspannen sfeer op deze Boerenbed plek. Het boerderijwinkeltje, rustiek ingericht met hier en daar een vintage accentje (oh, dat bloemenvloerkleed...zo prachtig!!), was goed uitgerust voor de dagelijkse boodschappen, zoals verse eitjes, groente en vlees, maar ook een lekker koud streekbiertje en een ijsje. Ze werken met schriftjes, je schrijft op wat je pakt en rekent dit aan het eind van je verblijf af. Ik hou van dit soort systemen, gebaseerd op vertrouwen.
Voor de kinderen was er genoeg te beleven; dagelijks kijken of de kippen eitjes gelegd hadden, spelen in de zandkeuken, chillen in het hooi, rondracen op één van de vele skelters en kijken bij de pasgeboren geitjes. De vaart is op loopafstand en Jos heeft een aantal uurtjes met de jongens aan de waterkant doorgebracht om te vissen. Op zaterdag bakte boer Gert een heerlijke pizza voor ons in de houtoven (toch pizza op zaterdag, onze traditie!)

Aan het langzame tempo moesten we wat wennen. Om een kopje koffie of thee te kunnen zetten, moet er hout gehaald worden en de kachel worden opgestookt, om vervolgens een ketel met water op te laten koken. Ook het koken van een maaltijd, gaat langzamer dan we gewend zijn. Het kostte een paar dagen om te onthaasten, maar het was goed om even terug te gaan naar de basis. Geen snel vermaak door schermpjes, maar lekker buiten spelen, spelletjes doen, wandelen, vissen, tekenen en haken. Koken op de houtkachel, je opwarmen bij de houtkachel (en in de hottub), lezen bij de olielamp.... Genieten van de natuur.

Wij trekken er op vakantie altijd graag op uit. Deze week hebben we een bootje gehuurd en gevaren door de Weerribben. Het was er heerlijk rustig en de natuur is daar prachtig. Ook bezochten we Sneek, Franeker en Harlingen. In Franeker kon ik het niet laten om wolwinkel Selden Sa te bezoeken en kocht ik prachtige wolletjes (en wat een lief mens is eigenaresse Nynke). We gingen wandelen bij de Rottige Meente en toerden wat rond in de auto om wat van de omgeving te zien. En zo leuk dat er overal aan de kant van de weg kraampjes staan met verse eieren, zelfgemaakte jam, groente en fruit. Geweldig dat soort kneuterigheid!

We hebben een heerlijke week gehad. We hadden wat pech met het weer, want het was behoorlijk aan de frisse kant. De nachten waren pittig, sommige nachten heeft het zelfs licht gevroren. Ik lag met wollen sokken over mijn pyjamabroek, een trui en een muts op en had het nog koud... Maar ach, dat was ook wel een avontuur en een leuke herinnering voor later (als we oud en gerimpeld zijn: Weet je nog?? Toen het zo koud was die nacht en we met 5 laagjes aan in bed lagen...) We vonden het Boerenbed-concept erg geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar! Ook hebben Crista en Gert sinds dit jaar een Smuk-huisje op het terrein en werd er aan de wei met Bell-tenten nog de laatste hand gelegd. Dit zag er ook fantastisch sfeervol uit. Wie weet komen we nog eens terug om één van die uit te proberen!

• IMG_20210424_093643 - kopie
  • IMG_20210424_150706 - kopie
  • IMG_20210425_133934 - kopie
  • IMG_20210428_085608
  • IMG_20210429_103219
  • IMG_20210426_200544

- Dit bericht is in samenwerking met Bunzlau Castle gemaakt. Ik heb een prachtig melamine servies en textiel van hun gekregen om te gebruiken tijdens deze vakantie. Ideaal voor een picknick of voor op de camping.-